Provincie en Chipshol begraven voorlopig strijdbijl over N201
De provincie Noord-Holland kan het laatste deel van de Omlegging Schiphol-Rijk, onderdeel van de nieuwe N201, aanleggen. Er is een regeling getroffen tussen de provincie en Chipshol over de directe ingebruikname van gronden in Schiphol-Rijk, vooruitlopend op eigendomsovergang. De provincie was een onteigeningsprocedure gestart. Daarnaast is ook getracht via minnelijk overleg tot overeenstemming te komen, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een overeenkomst. Op 26 april 2013 is deze overeenkomst door beide partijen ondertekend, zodat de provincie kan starten met de aanleg van het laatste deel van de Omlegging Schiphol-Rijk.
RTV Noord-Holland meldt: "Volgens Chipshol betaalt de provincie minimaal één miljoen euro voor de gronden, zodat het laatste deel van de provinciale weg bij Aalsmeer en Uithoorn kan worden aangelegd. Het bedrag zou hoger uit kunnen vallen, omdat de partijen hebben afgesproken dat een onafhankelijke commissie zich erover buigt. Een woordvoerder van de provincie wil de hoogte van het bedrag niet bevestigen. Gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) laat op Twitter weten 'heel blij' te zijn met de deal."
RTVNH besluit het bericht met: "Er is al minstens vijftien jaar strijd tussen Chipshol en verschillende overheden rondom de luchthaven Schiphol. In een aantal van die zaken heeft de projectontwikkelaar aangekondigd met schadeclaims van honderden miljoenen euro's te komen. Een woordvoerder van de projectontwikkelaar zegt dat het bedrijf in dit geval 'coulant' is, omdat de provincie veel schade zou lijden als het werk aan de N201 zou moeten worden uitgesteld.'
De voorbereidingen voor de Olympische spelen in 2028 werden zonder meer afgeblazen toen er geen geld voor bleek. Nu wordt de beslissing over een 2-de Kaagbaan 10 jaar uitgesteld......
- door W.Ipema op 4 May 2013Melanie S-v.H zal dit toch niet doen om Chipshol te pesten? Waarom dan wel?
Reservering voor 2e Kaagbaan decennia lang voor niets. Air-France-KLM diep in de rode cijfers. Het laat zich raden dat verbindingen Parijs - China, Japan, VS etc. rendabeler zijn dan zulke verbindingen met Amsterdam en welke dus dan gesaneerd worden. Schiphol was het centrum voor de KLM en dat vloeit nu weg. Men kan zich afvragen waarom er geen dominante luchthaven voor Hannover - Hamburg is in plaats van Schiphol. Het laat zich makkelijk raden welke meer bestaansgronden heeft.
- door GoldMorgsCom op 3 May 2013Met het samengaan van de KLM met Air France ipv Al Italia en/of grote Chinese, Japanse en Amerikaanse luchtbaartmaatschappijen is de functie van Schiphol als dominante luchthaven verloren. Het levert tientallen miljarden minder verlies als men eindelijk terug trekt tot het model van een compacte regionale luchthaven en de gronden vrijgeeft voor zo hoogwaardig mogelijk gebruik. Ook moet het slimme alternatief voor de omlegging van de A9 doorgevoerd worden.
Het kunstmatig hoog houden van het aantal passagiers met starts en landingen die meer kosten dan ze opleveren is het vernietigen van tientallen miljarden gemeenschapsgeld en leef- en werkomgeving. Laat die prijsvechters maar oprotten uit Nederland. Starts en landingen die minder dan veertig euro per passagier betalen aan de luchthaven kunnen we missen als keispijn.