Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

Omleggingsplan A9

28 January 2013

Omlegging A9 doorkruist Airport City - Chipshol dreigt met claim (uit Haarlems Dagblad)

Gebiedsontwikkelaar Chipshol dreigt met een miljoenenclaim te komen wanneer de A9 pal over de gronden van Chipshol wordt omgelegd. "Onze Airport City kan dan nooit meer worden uitgevoerd." Peter Poot en zijn vader Jan zien de plannen voor de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp als een bewuste actie van minister Melanie Schultz van Haegen om de plannen van Chipshol te dwarsbomen en de ontwikkelingstak van Schiphol voor te trekken. Maar keiharde bewijzen heeft Poot niet. "Feit is wel dat in het verleden al overeenstemming was bereikt over de omlegging van de A9. Er was afgesproken dat de snelweg op 1200 meter van de rand van Badhoevedorp zou komen. Het zogeheten badkuipmodel. Daarbij gaat de weg keurig om alle gronden van ons heen. Ook de bewoners zijn voor die variant. Maar opeens is dat veranderd en nu snijdt de weg dwars door onze gronden heen", legt Peter Poot nogmaals uit.

Tot aan de Raad van State heeft Chipshol tevergeefs bezwaar gemaakt. Net voor de jaarwisseling bepaalde de Raad van State dat Rijkswaterstaat geen rekening hoeft te houden met de plannen van Chipshol. Van de honderd hectare raakt Chipshol er ruim 22 kwijt voor de snelweg.

Hoewel de klus al is aanbesteed en de aannemer in de herfst aan de slag gaat, moet Rijkswaterstaat de gronden van Chipshol nog onteigenen.

Poot blijft lobbyen voor het badkuipmodel. Dat lijkt tegen beter weten in. "Maar de omlegging van de N201 hier op Schiphol-Rijk hebben we ook kunnen ombuigen van een weg op palen boven de Fokkerweg tot een weg door het boerenland. Wat Badhoevedorp betreft, hebben we indertijd een overeenkomst gesloten met SADC over de ontwikkeling van Badhoevedorp-Zuid", stelt Poot, terwijl hij het contract op tafel legt dat op 31 mei 1989 werd getekend. SADC is de projectontwikkelaar voor gronden rond de luchthaven. In SADC zitten de provincie, Schiphol en de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam. Het bestemmingsplan zou worden aangepast zodat er zo spoedig mogelijk een hoogwaardige ontwikkeling kon komen. "Onze plannen voor een Airport City zijn steeds gedwarsboomd. Schiphol zegt nu zoiets zelf te hebben gemaakt, maar die kantoren en vele wegen kun je toch geen stad noemen? Ook de Zuidas is dat niet. Wij willen een combinatie van wonen, werken en recreatie in een autoluw fraai ingericht gebied. Dat willen we al 25 jaar en nu zie je dat concept overal in de wereld opduiken. Ook in crisistijd kun je daarmee bedrijven en investeerders naar Nederland trekken."

Toch is de kans klein dat Rijkswaterstaat alsnog van koers verandert. "Dan zullen we uiteindelijk met claims komen. Alleen doen we dat niet zelf, maar vormt het een onderdeel van de megaclaim die door Amerikaanse claimbureaus wordt ingediend rond al onze geblokkeerde projecten rond de luchthaven.'

‹ Terug naar het overzicht