Omlegging A9 doorkruist Airport City - Chipshol dreigt met claim (uit Haarlems Dagblad)
Gebiedsontwikkelaar Chipshol dreigt met een miljoenenclaim te komen wanneer de A9 pal over de gronden van Chipshol wordt omgelegd. "Onze Airport City kan dan nooit meer worden uitgevoerd." Peter Poot en zijn vader Jan zien de plannen voor de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp als een bewuste actie van minister Melanie Schultz van Haegen om de plannen van Chipshol te dwarsbomen en de ontwikkelingstak van Schiphol voor te trekken. Maar keiharde bewijzen heeft Poot niet. "Feit is wel dat in het verleden al overeenstemming was bereikt over de omlegging van de A9. Er was afgesproken dat de snelweg op 1200 meter van de rand van Badhoevedorp zou komen. Het zogeheten badkuipmodel. Daarbij gaat de weg keurig om alle gronden van ons heen. Ook de bewoners zijn voor die variant. Maar opeens is dat veranderd en nu snijdt de weg dwars door onze gronden heen", legt Peter Poot nogmaals uit.
Tot aan de Raad van State heeft Chipshol tevergeefs bezwaar gemaakt. Net voor de jaarwisseling bepaalde de Raad van State dat Rijkswaterstaat geen rekening hoeft te houden met de plannen van Chipshol. Van de honderd hectare raakt Chipshol er ruim 22 kwijt voor de snelweg.
Hoewel de klus al is aanbesteed en de aannemer in de herfst aan de slag gaat, moet Rijkswaterstaat de gronden van Chipshol nog onteigenen.
Poot blijft lobbyen voor het badkuipmodel. Dat lijkt tegen beter weten in. "Maar de omlegging van de N201 hier op Schiphol-Rijk hebben we ook kunnen ombuigen van een weg op palen boven de Fokkerweg tot een weg door het boerenland. Wat Badhoevedorp betreft, hebben we indertijd een overeenkomst gesloten met SADC over de ontwikkeling van Badhoevedorp-Zuid", stelt Poot, terwijl hij het contract op tafel legt dat op 31 mei 1989 werd getekend. SADC is de projectontwikkelaar voor gronden rond de luchthaven. In SADC zitten de provincie, Schiphol en de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam. Het bestemmingsplan zou worden aangepast zodat er zo spoedig mogelijk een hoogwaardige ontwikkeling kon komen. "Onze plannen voor een Airport City zijn steeds gedwarsboomd. Schiphol zegt nu zoiets zelf te hebben gemaakt, maar die kantoren en vele wegen kun je toch geen stad noemen? Ook de Zuidas is dat niet. Wij willen een combinatie van wonen, werken en recreatie in een autoluw fraai ingericht gebied. Dat willen we al 25 jaar en nu zie je dat concept overal in de wereld opduiken. Ook in crisistijd kun je daarmee bedrijven en investeerders naar Nederland trekken."
Toch is de kans klein dat Rijkswaterstaat alsnog van koers verandert. "Dan zullen we uiteindelijk met claims komen. Alleen doen we dat niet zelf, maar vormt het een onderdeel van de megaclaim die door Amerikaanse claimbureaus wordt ingediend rond al onze geblokkeerde projecten rond de luchthaven.'
Schiphol komt na 20 jaar van tegenwerking tot haar schrik tot de ontdekking dat ze een Airport-City missen. Dus moet de Noord-Zuid lijn maar worden door getrokken vanuit Amsterdam......
- door W.Ipema op 17 February 2013Geachte Heren Poot,
- door klomp op 7 February 2013Het probleem waar de Chipshol( fam. Poot) mee te maken hebben is een overheid die onbetrouwbaar en zelfs crimineel gedrag heeft. Verder maakt de overheid uit hoe in bepaalde zaken het rechtelijk oordeel moet zijn. Er zijn rechters die als beul willen optreden .Ik heb een zelfde ervaring, maar bij mij gaat het om een paar miljoen euro.
Zonder enige discussie was ik opgelicht .Het staat op papier. De oplichters het OM en de rechters sliepen bij wijze van spreken in het zelfde bed. De overheid gaf die misdaadclub een opdracht hoe te handelen en ik was de sigaar. Men ging bij mij precies zoals bij U nog verder.
Om mij te intimideren werd ik bestolen van een verzameling klassieke mercedessen en allerlei restauratie machines. De stalling van + 350 m2 groot werd compleet vernield.
Ik zweer het, dit is echt gebeurd zonder enig recht. Dit alles om je geestelijk en financieel
kapot te maken. In uw zaak plande men even een verkeersweg zodat de bouwgrond waardeloos wordt. Ook zo’n fraaie truc. Jan-Peter Balkenende sprak indertijd over normen en waarden. Met een stalen gezicht zonder te lachen. Minister Ronald Plasterk vindt dat de ouders de kinderen beter moeten opvoeden, men durft. Misdadige praktijken van de overheid zijn er te veel om op te noemen. En toch maar zeggen dat de burger zich moet gedragen.
Het zijn geen bestuurders maar illusionisten. Het is niet waar wat we denken te zien, namelijk een aantal beschaafde mensen.
GoldMorgs Com schrijft dat de omlegging van de A9 paars waanzinnig is. Het maakt een onoverzichtelijke en dus dodelijke verkeerssituatie. Weer meer dan een miljard euro van de hardwerkende belastingbetalers wordt vernietigd voor een paars waanzinnig project dat nog meer miljarden schade veroorzaakt. Een heldere kijk op de bestaande situatie leert dat voor slechts enkele tientallen miljoenen de rijen flats langs de bestaande A9 opgekocht kunnen worden en als dan uiterst goedkope en hoge geluidsmuur verbouwd kunnen worden.
- door GoldMorgCom op 3 February 2013De politieke leider van GoldMorgs Com, een officiele nederlandse en europese politieke partij, besteedde duizenden euro en uren aan procedures, ook bij de Raad van State, tegen de HSL. Dat het 22 miljard zou vernietigen en er nouwelijks reizigers echt belangstelling voor zouden hebben. Nu blijkt de waarheid, nog veel erger dan hij waarschuwde. Hij kreeg destijds bergen leugens van het ministerie V & W en Rijkswaterstaat tegen en de rechters slikten die leugens braaf. Achter zijn rug werd hij belasterd met uitlatingen zoals; extreme waanideeen van een extreme activist. Nu blijkt het dat de politici en de zogenaamde deskundigen de extremen met extreme waanideeen waren en zijn.
Wordt het niet tijd voor windmolens op het Pruisen II terrein van zeg een 135 meter hoog?
- door W.Ipema op 31 January 2013Hoog tijd om koning Willem Alexander als nieuwe voorzitter van de Raad van State zo snel mogelijk te confronteren met de Chipshol Affaire...Er bestaat vast sympathie bij deze hartstochtelijke koninklijke piloot met persoonlijke ervaring in het vliegen ,voor de tragische geschiedenis van Chipshol..Wat minder was die sympathie er waarschijnlijk bij zijn moeder, onze voormalige Koningin...Vlak trouwens de dominerende negatieve invloed van vicevoorzitter Donner in de Raad van State niet uit..Wanneer treedt die man trouwens eindelijk eens af ?.
- door antonia op 31 January 2013De tactiek van de voldongen feiten.
- door P.S.M. Welbergen op 31 January 2013Lenin
Altijd 'makkelijk' als men als belanghebbende partij zelf nog een vinger in de pap heeft bij het college, in dit geval de Raad van State, waar cruciale beslissingen worden genomen inzake de toekomst van 'Schiphol'. Zoals de advocaat van Schiphol, en lid van de Raad van State, N.Koeman, ons kan vertellen.
- door appie b. broek op 30 January 2013Of hebben we hier weer eens te maken met een typisch 'gevalletje' van 'poldercorruptie', in lijn met het vervangen van rechters als de te verwachten 'uitspraak' ''Zekere Instanties' niet bevalt.