Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

25 June 2012

Hoe lang mag LVNL blijven blunderen en manipuleren?

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol maakten, meldde De Telegraaf op 21 juni, een levensgevaarlijke fout. Een niet vrijgegeven baan werd toch gebruikt door opstijgende vliegtuigen. Er hadden ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Het is de zoveelste uitglijer van LVNL, die al eerder blunderde. Zo liet men toestellen van taxibanen opstijgen en taxibanen kruisen. En in het conflict tussen Schiphol en Chipshol over bebouwing van het Groenenberg-terrein deinsde LVNL er niet voor terug om informatie te manipuleren. De luchtverkeersveiligheid deed er even minder toe. De belangen van Schiphol gingen voor. De Hoge Raad tikte LVNL er recent voor op de vingers.

Wie denkt dat LVNL een onafhankelijke en vertrouwenwekkende bewaker van de luchtveiligheid is, zit ernaast. De organisatie draait slaafs mee in het Schiphol Oldboys Network. Ethische grenzen worden daarbij desgewenst opgerekt. Neem de Raad van Toezicht. Die staat onder leiding van ene Gerlach Cerfontaine. In zijn hoedanigheid van Schiphol-baas regelde deze manipulator pur sang bij toenmalig staatssecretaris Schultz van Haegen een bouwverbod voor het Groenenberg-project van Chipshol. Ontwikkeling van dit terrein zou namelijk ‘desastreuze gevolgen’ hebben voor de bereikbaarheid en veiligheid van Schiphol.

Cerfontaine baseerde zich op een zogenaamd onderzoek door LVNL waarvan – zo bleek later – he-le-maal niets klopte. Het gerenommeerde Engelse bureau Cyrrus Assiociates maakte er gehakt van. En recent oordeelde ook de Hoge Raad zeer negatief over de werkwijze van LVNL. Verantwoordelijk incidenten-minister Schultz doet alsof haar neus bloedt en laat hoofdrolspeler Cerfontaine en ook LVNL-directeur Paul Riemens ongemoeid.

Ondanks het keiharde oordeel van de Hoge Raad wil LVNL wil van geen excuus aan Chipshol weten. Op de LVNL-website is zelfs geen letter informatie over de Chipshol-zaak te vinden. En uiteraard ook niet over de zoveelste banenblunder. Hoezo transparant en maatschappelijk verantwoord? En van een gebaar richting het gedupeerde Chipshol is al helemaal geen sprake. Directeur Paul Riemens verkiest aanhoudend onfatsoen boven openheid en een goede regeling.

Zo gaat het al jaren bij de LVNL. De organisatie die letterlijk geen zicht op de zaak heeft. Zoals bij de ingebruikname van de Polderbaan. Deze aan de rand van Haarlem gesitueerde mislukking bleek dermate ver van de verkeerstoren af te liggen dat een veilige afhandeling van het vliegverkeer onmogelijk was. Nergens ter wereld is de afstand tussen een baan en toren zó groot. In allerijl werd door de overrompelde ‘specialisten’ van LVNL een speciale, nooit geplande Polderbaan-verkeerstoren uit de grond gestampt, zelfs zonder bouwvergunning.

Maar LVNL blééf fouten maken. De vooraf geuite waarschuwingen over een onnodig ingewikkeld en veel te groot banenstelsel met gevaarlijke taxibanen bleken terecht te zijn. Met een angstwekkende regelmaat duiken er berichten op over bijna-ongelukken en andere blunders. Dat alles - gevoegd bij het aanhoudende onfatsoen in de Chipshol-zaak - rechtvaardigt de vraag hoe lang Schultz, Riemens en Cerfontaine van de politiek hun gang mogen blijven gaan.

‹ Terug naar het overzicht