Omlegging A9: Gemeente schendt overeenkomst met Chipshol
De gemeente Haarlemmermeer schendt met het bestemmingsplan Badhoevedorp-Lijnden-Oost een overeenkomst met Chipshol om in Badhoevedorp-Zuid een Airport City te ontwikkelen. In dit nieuwe bestemmingsplan voor de aanstaande omlegging van de A9 loopt het nieuwe tracé van de snelweg dwars door de grond die eigendom is van Chipshol. Hierdoor wordt elke mogelijkheid om het gebied te ontwikkelen de grond in wordt geboord.
In 1989 sloot Chipshol een overeenkomst met de deelnemers in het samenwerkingsverband SADC (Schiphol Area Development Company) om Badhoevedorp-Zuid te ontwikkelen tot Airport City. Chipshol-oprichter Jan Poot maakte een prachtig ontwerp gemaakt voor het gebied, waarbij een echte 'luchthavenstad' zou ontstaan waarin mensen zich konden verplaatsen met wat hij 'Taxi 2000' noemde: een geautomatiseerd people mover systeem dat inmiddels wel onder meer de luchthavens van Abu Dhabi en Londen Heathrow heeft veroverd.
De gemeente Haarlemmermeer is één van de deelnemers aan SADC. Sinds 1989 hebben de partners in SADC niets anders gedaan dan Chipshol tegen te werken in haar ambities om de plannen voor deze Airport City uit te voeren. Chipshol dreigt nu met schadeclaims van honderden miljoenen of zelfs miljarden euro's als de droom definitief uiteenspat.
Beste Variant
Het bizarre in de hele geschiedenis is dat de dorpsraad van Badhoevedorp, SADC én Chipshol in 1994 samen een uitstekend plan hebben gepresenteerd voor de omlegging van de A9, dat niet voor niets de "Beste Variant" werd genoemd. Dit plan is daarna ook door de gemeenteraad van Haarlemmermeer aangenomen, maar nooit uitgevoerd. In de "Beste Variant" zou de nieuwe A9 op 1.200 meter van de bebouwing van Badhoevedorp komen te liggen. De Airport City kon in dit plan gewoon worden ontwikkeld.
Uiteindelijk zijn de partijen in SADC (naast Haarlemmermeer ook de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en luchthaven Schiphol) er volgens Chipshol alleen maar op uit geweest om de plannen van Poot te dwarsbomen. Chipshol beschikt over een juridisch advies uit 1994, waarin staat dat de gemeente Haarlemmermeer en Schiphol bij de rechter weinig kans maken als ze onder deze overeenkomst uit 1989 proberen uit te komen.
"Je moet maar durven"
De schrijver van het advies ziet maar één optie om Chipshol in de wielen te rijden: de minister moet een tracé voor de A9 kiezen dat de ontwikkeling van Badhoevedorp-Zuid feitelijk onmogelijk gemaakt. En laat dat nu precies zijn wat er bijna 20 jaar later is gebeurd, zo stelt Chiphol vast. In het nieuwe bestemmingsplan Badhoevedorp-Lijnden-Oost krijgen de gronden van Chipshol de bestemming groen en sportvelden. "Je moet maar durven", zo stelt het bedrijf in de zienswijze aan de gemeente.
Chipshol vraagt de gemeente daarom het gewraakte bestemmingsplan in te trekken en alsnog met een plan te komen dat ontwikkeling van de Airport City mogelijk maakt. Daarmee zou de gemeente Haarlemmermeer de overeenkomst tussen SADC en Chipshol uit mei 1989 alsnog nakomen.
Een woordvoerder van de gemeente heeft laten weten dat "het bezwaar van Chipshol wordt meegenomen met alle andere reacties op het bestemmingsplan voor Badhoevedorp en de A9."
@Hanshfd
- door W.Ipema op 22 September 2013Er is om te beginnen geen sprake van grondspeculant Chipshol. Chipshol is een Gebiedsontwikkelaar. Dit kan de Staat/ belastingbetaler veel geld besparen. Daarnaast heeft jouw gemeente AFSPRAKEN gemaakt, welke diene te worden na gekomen.
Het tegenwerken van Chipshol gedurende meer dan 20 jaar scheelt minimaal 30.000 arbeidsplaatsen. Dit kost jouw gemeente geld; daar betaal jij als gemeentelid aan mee!
Verdiep je eerst een ECHT in de zaak voor je populistsche praatjes gaat verkopen.
Eerst verspillen - armoede regelt de mens.
- door J.Ossewaarde?Ver.van Opstalhouders i/d H'meer op 19 September 2013Zucht. Lekker hier lullen terwijl je geen weet van de situatie hebt.
- door HansHfd op 3 May 2013Als inwoner van de Haarlemmermeer heb ik geen boodschap aan een commerciële grondspeculant wiens gok verkeerd uitvalt. Wat ik wel belangrijk vindt is dat een een volledig dorp wordt verlost van een 2x3 baans snelweg. Daarbij (en daar zie ik ook al referenties na), de huidige gekozen oplossing is een van de goedkoopste varianten die het rjk kon vezrinnen om de omlegging mogelijk te maken.
Van de andere kant is het rijk (dus wij, de belasting betaler) momenteel veel geld kwijt aan procedures om een omlegging die mede door dhr Poot is voorgesteld te realiseren. Veel geld omdat toen puntje bij paaltje kwam dhr. Poot weigerde de grond af te staan voor die door hem zelf voorgestelde aanpassing in de N201. Met als gevolg dure onteigeningsprocedures.
Maar zoals ook bij de N201. Vooral bezwaar gaan maken op het laatste moment. Deze A9 aanpassing is al tijden bekend. Waarom nu pas bezwaar maken? Om de belastingbetaler lekker veel geld naar zijn bedrijf te laten betalen?
Er wordt gesteld :
"Je moet maar durven"
De schrijver van het advies ziet maar één optie om Chipshol in de wielen te rijden: de minister moet een tracé voor de A9 kiezen dat de ontwikkeling van Badhoevedorp-Zuid feitelijk onmogelijk gemaakt".
Iets teveel eer om dit voor u te doen meneer Poot. Misschien is er voor deze route gekozen omdat hiermee de belangen voor de belasting betaler (goedkoper aan te leggen) beter zijn gewaarborgd. Misschien is er voor deze route gekozen omdat Schiphol afziet van nieuwe terminals aan deze kant van de A4 (waar in 1989 nog sprak van was). Misschien heeft de dorpsraad gekozen voor zijn eigen inwoners en niet voor een commercieel bedrijf.
Niet alles in de Haarlemmermeer draait om u.... Gelukkig.
Ik wens als belastingbetaler niet op te draaien voor het falend speculatiegedrag van Chipshol.
Ik weet dat deze site bol staat van "zij die dhr Poot als heilige beschouwen". Vandaar even dit tegen geluid.
@Goldmorgs Sluit me graag aan bij jullie, want
- door ing. J. O. Dekker op 26 April 2013inderdaad de vergijlijking met parasieten klopt en
hierbij een aanvulling:
Dutch Delegation on Combating Human Trafficking Visits Washington April 24-26
Begin quote:
“Human trafficking is a global problem that requires global solutions,”
said Dutch Ambassador Rudolf Bekink. “By sharing our experiences,
we strengthen methods to tackle human trafficking head on in
the Netherlands and the United States.”
end quote.
Indeed here in Holland and Belgium is a lot of experience in raping
children by high placed persons. Local jounalists, bringing the
bad news about ritual abuse, covering facts in murdercases (eg Vaatstra)
by 'justice officials' are neglected and put to prison by a horrifying
legal (sic!) system.
Many dutchmen consider this country nowadays as a videla-state, where
a very small incrowd circle of illuminati never saw the light.
Only a few journalists have the courage to write about the sources
of the smell in a decaying country. Micha Kat, Andre Vergeer, Pieter
Lakeman, Boublog, drs Poot (Chipshol) are the last of the Mohicans.
Holland is in desperate need of extern help!
Poot ga door!
GoldMorgs Com schrijft dat de omlegging van de A9 paars waanzinnig is. Het maakt een onoverzichtelijke en dus dodelijke verkeerssituatie. Weer meer dan een miljard euro van de hardwerkende belastingbetalers wordt vernietigd voor een paars waanzinnig project dat nog meer miljarden schade veroorzaakt. Een heldere kijk op de bestaande situatie leert dat voor slechts enkele tientallen miljoenen euro, de rijen flats langs de bestaande A9 opgekocht kunnen worden en als dan uiterst goedkope en hoge geluidsmuur verbouwd kunnen worden.
- door GoldMorgs Com op 14 April 2013De politieke leider van GoldMorgs Com, een officiele nederlandse en europese politieke partij, besteedde duizenden euro en uren aan procedures, ook bij de Raad van State, tegen de HSL. Dat het 22 miljard zou vernietigen en er nouwelijks reizigers echt belangstelling voor zouden hebben. Nu blijkt de waarheid, nog veel erger dan hij waarschuwde. Hij kreeg destijds bergen leugens van het ministerie V & W en Rijkswaterstaat tegen en de rechters slikten die leugens braaf. Achter zijn rug werd hij belasterd met uitlatingen zoals; extreme waanideeen van een extreme activist. Nu hebben de HSL en veel erger nog de banken- en eurocrisis bewezen dat de politici en de zogenaamde deskundigen de verwoestende ondeskundige extremen met extreme waanideeen waren en zijn. Het mooiste voor deze parasietenbende is dat zij hun inkomens toch steeds kunnen verhogen en zij ondeskundig en/of corrupt kunnen blijven verwoesten, zonder dat de bevolking afdoende daartegen in opstand komt.
GoldMorgs Com schrijft ; omlegging A9, paars waanzinnig, zoals de peperdure Betuweroute en de HSL van 22 miljard. Over die HSL rijden nog steeds bijna geen treinen en door grote technische mankementen zal een hogere snelheid dan tachtig eens in de verschrikkelijkste spoorramp ooit eindigen.
- door GoldMorgs Com op 14 April 2013Mark Rutte zegt geld verdienen en uitgeven; Chipshol ga maar bouwen; van Mark mag het!
- door W.Ipema op 12 April 2013Nog steeds geen uitnodiging voor 30 april a.s. begin me toch een beetje zorgen te maken. Ze zouden me toch niet vergeten zijn?
- door Jorge Guillermo op 12 April 2013Game, set, match! En bij de rechter wordt U afgescheept met een fooi. Zo regeren de Regenten, meneer Poot en ze komen ermee weg in een land van hypocrieten en lafaards.
- door P.S.M. Welbergen op 11 April 2013