Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

21 June 2013

Chipshol-directeur: "Wij hopen dat de gemeenteraad zijn verantwoordelijkheid neemt"

BNR Nieuwsradio vroeg Chipshol-directeur Peter Poot om een reactie naar aanleiding van het rumoer dat is ontstaan naar aanleiding van een brief van Chipshol aan de gemeenteraad van Haarlemmermeer. Daarin wijst Chipshol de raad op eerder gemaakte afspraken die met voeten worden getreden als men eind deze maand een nieuw bestemmingsplan vaststelt waarin is voorzien in omlegging van de A9 bij Badhoevedorp. De vraag aan Peter Poot luidde: “De verlegging van de A9 bij Badhoevedorp maakt de plannen voor het bedrijvenpark Airport City van Chipshol onmogelijk en daarom zet de gebiedsontwikkelaar alles op alles om de gemeente Haarlemmermeer niet akkoord te laten gaan met die omlegging. Directeur Peter Poot, u schuwt de confrontatie niet: u stelt de raadsleden persoonlijk financieel verantwoordelijk als de Airport City niet door kan gaan. Om hoeveel schade gaat het eigenlijk?”

Peter Poot in zijn reactie: ”Ja, het gaat om honderden miljoenen, zo niet miljarden schade. Het gaat om een project van 2 miljoen vierkante meter vloeroppervlak, totale investering 10 miljard, dus de belangen zijn enorm. En wat nu heel vervelend voor ons is, wij hebben al jarenlang geprocedeerd in het verleden tegen Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en de Luchtverkeersleiding Nederland wegens onrechtmatige tegenwerking en al die procedures hebben wij gewonnen. Dat heeft geleid tot schadebetalingen aan ons en een minnelijke regeling die wij getroffen hebben met de gemeente Haarlemmermeer in 2007. De gemeente heeft zich daarin verplicht om constructief mee te werken aan onze plannen. En wat doet men nu? Men gaat nu een weg omleggen op een zodanige manier dat onze plannen eigenlijk worden gefrustreerd en onmogelijk gemaakt. Nou, dat accepteren wij natuurlijk niet. Wij willen voorkomen dat het helemaal fout gaat en hebben de gemeenteraad die een besluit moet nemen over dat bestemmingsplan, daarop gewezen. Wij hopen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en een juiste beslissing nemen.”

Het is duidelijk dat u ze dan aansprakelijk wilt stellen, aldus de presentatrice, maar de plannen voor het tracé zijn al vergevorderd, is het tegenhouden niet een gepasseerd station?

Peter Poot: “Het is nooit een gepasseerd station, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. We hebben ook recent de omlegging van de N201 door Schiphol-Rijk weten te verbeteren, dus nee, het is nooit te laat.”

‹ Terug naar het overzicht