“Camiel Eurlings, uw bagage wordt van boord gehaald!”
De naam van KLM-topman Eurlings dook binnen een tijdsbestek van één week tweemaal niet al te best op. Eerst noemde NRC Handelsblad hem in een onthutsend verhaal over (wan)gedrag van CDA-politici inzake Bonaire. En kort daarna meldde Het Financieele Dagblad de oprichting van een anti-Eurlings actiegroep binnen nota bene zijn eigen KLM.
NRC Handelsblad beschreef aan de hand van redacteur Joep Dohmen hoe CDA-prominent Hans Hillen hand- en spandiensten verleent aan lokale politici op Bonaire. Onder wie politici die van corruptie worden verdacht. Samen met zijn CDA-partijgenoot Wilbert Stolte declareert voormalig Defensie-minister Hillen er vrolijk op los. Hij laat zich prima betalen voor allerhande lobbywerk en vliegt business class heen en weer alsof zijn leven ervan afhangt.
Hillen bepleit als CDA-senator –met naar later blijkt dubbele petten op– de renovatie van de start- en landingsbaan op Bonaire. Kosten: € 12 miljoen. Snel geregeld door alweer een CDA-partijgenoot: toenmalig minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Die ging op de hem bekende vlotte wijze voorbij aan door anderen wel degelijk serieus genomen corruptieverhalen die op Bonaire de ronde deden en trok voor € 12 miljoen de knip. Saillant detail: Eurlings beschikt zelf over een niet geheel onomstreden vakantievilla op Bonaire, die dankzij de nieuwe startbaan weer een stukje comfortabeler te bereiken is (en dus waardevoller).
Van de vrijgevigheid die hem als minister kenmerkte is bij KLM-topman Eurlings weinig te bespeuren. Dit keer houdt hij de hand op de knip. Zo wil hij Europese vluchten van onze ooit nationale trots over een paar jaar alleen nog laten vliegen door cabinepersoneel van KLM-dochter Cityhopper. Want dat heeft beduidend goedkopere arbeidsvoorwaarden dan de gewone KLM'ers. Bonden en werknemers zijn Boos op Eurlings (BOE) en komen in actie.
Voormalig overheidsdienaar Eurlings - die recent door Emirates-topman Clark in het FD even subtiel als genadeloos werd afgeserveerd blijft vooral de man van window dressing en weinig visie. Vooral ook de man die onze nationale trots KLM laat leegzuigen door Air France. En dat terwijl KLM sinds de overname € 3 miljard winst gemaakt en Air France € 800 miljoen verlies. Nooit had het KLM-personeel meer reden om in opstand te komen!
Wanneer politici en zelfbenoemde deskundigen topmannen worden van overheids- en semioverheidsbedrijven verdwijnt op termijn vanzelf de basis van voortbestaan van de door hen bestuurde bedrijven.
- door R.PVan Delden op 27 March 2014En in verband met prestige voortgezette ondersteuning met belastinggeld van burgers.
This is your captain (Camiel Eurlings) speaking. We are going down!
- door P.S.M. Welbergen op 7 December 2013