Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

6 July 2012

Extra startbanen vs. start van extra banen

Schiphol heeft meer startbanen dan luchthavens die veel meer passagiers verwerken, en deze startbanen zijn ook nog eens 'tangentieel' aangelegd. Dat wil zeggen: in alle windrichtingen, zodat aanvlieg- en vertrekroutes elkaar op allerlei manieren kruisen. Dat levert regelmatig gevaarlijke situaties op, maar het zorgt er ook voor dat vrijwel iedereen in de wijde omgeving van Schiphol last heeft van vliegtuiglawaai. Volgens Schiphol kan dat niet anders, vanwege de wind- en weersomstandigheden in Nederland. Jan Poot heeft tientallen mainports in de wereld bestudeert en probeert al meer dan 20 jaar de Nederlandse overheid en de directie van Schiphol tot het inzicht te brengen dat het anders kan, en moet. Over dit onderwerp plaatste hij in 1995 en later in 2008 onder meer een aantal grote advertenties in landelijke dagbladen.

‹ Terug naar het overzicht