-
6 July 2012
Extra startbanen vs. start van extra banenSchiphol heeft meer startbanen dan luchthavens die veel meer passagiers verwerken, en deze startbanen zijn ook nog eens 'tangentieel' aangelegd. Dat wil zeggen: in alle windrichtingen, zodat aanvlieg- en vertrekroutes elkaar op allerlei manieren kruisen. Dat levert regelmatig gevaarlijke situaties op, maar het zorgt er ook voor dat vrijwel iedereen in de wijde omgeving van Schiphol last heeft van vliegtuiglawaai. Volgens Schiphol kan dat niet anders, vanwege de wind- en weersomstandigheden in Nederland. Jan Poot heeft tientallen mainports in de wereld bestudeert en probeert al meer dan 20 jaar de Nederlandse overheid en de directie van Schiphol tot het inzicht te brengen dat het anders kan, en moet. Over dit onderwerp plaatste hij in 1995 en later in 2008 onder meer een aantal grote advertenties in landelijke dagbladen.
-
4 April 2008
Eurlings loopjongen van Cerfontaine
anders gezegd V&W werktuig Schiphol Real Estate ten koste van
- vul maar in - bewoners, bedrijfsleven, belastingbetaler, ...Advertentie, geplaatst in Volkskrant op 07-04-2008 en in Haarlems Dagblad op 08-04-2008.
De minister van V&W, in feite Schiphol, heeft onlangs een smadelijke en gevoelige nederlaag geleden. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben immers door het verzet van bewoners en gemeenten in Noord- en Zuid-Holland en bedrijven in de Schipholregio de eerder toegezegde verlenging van de reservering van de 2e Kaagbaan ingetrokken. De Telegraaf, overigens Schiphol goedgezind, heeft daarover op 31 maart jl. een vervelend hoofdartikel met als kop "Wachten" gepubliceerd. "Het probleem ("lang wachten voor zoiets simpels als een paspoort controle") is pijnlijk en gênant omdat Schiphol zichzelf te pas en te onpas presenteert als hypermodern en helemaal toegerust op de toekomst. Daarom moet groei geen enkel probleem zijn, zo vindt de luchthaven. Inmiddels is de bevolking van Noord- en Zuid-Holland de stuipen op het lijf gejaagd met plannen voor nog meer landingsbanen, nog meer vliegtuigen en dus nog meer geluidsoverlast."Eurlings loopjongen van Cerfontaine
-
13 March 2008
Oproep aan Statenleden (en bewoners) Noord-Holland:
Voorkom aanleg van wéér een extra startbaan Schiphol(advertentie verschenen in de HDC-dagbladen in heel Noord-Holland op 14 maart 2008)
"Het is een goede dag voor de belastingbetalers en een slechte dag voor de advocatenkantoren." Dat zei VVD-gedeputeerde Hooijmaijers triomfantelijk maar terecht in het NOS Journaal van 16 februari 2007 na de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst met gebiedsontwikkelaar Chipshol op 15 februari vorig jaar. Hiermee kwam een einde aan het jarenlang voortslepende kostbare conflict waarin Noord-Holland al 4 keer veroordeeld was. Twee keer door de Raad van State (2001 en 2002), 1 keer door de rechtbank Haarlem (2004) resp. het Gerechtshof Amsterdam (2005). Door de schikking nam Chipshol genoegen met een schadeuitkering van € 12 miljoen, hoewel de werkelijke schade veel hoger was.Oproep aan Statenleden (en bewoners) van Noord-Holland
-
25 February 2008
Schiphol: extra startbaan of start van extra banen? (2) Het toneelstuk van de politiekDat Schiphol-baas Cerfontaine onlangs zijn eigen minister Eurlings een onbenul in luchtvaartzaken noemde, gaat erg ver en is in feite een belediging. Als de minister een gebrek aan kennis heeft, heeft hij dit aan zichzelf te wijten. Mijn eerdere advertenties 'Top Schiphol: gewogen en te licht bevonden', ook te vinden in mijn boek Grondoorlog, zijn instructief en onthullend. Bovendien heb ik de minister ter toelichting om een onderhoud verzocht, zonder reactie. Het heeft er alle schijn van dat deze minister het niet wil weten, of net als indertijd VVD-staatssecretaris Schultz van Haegen slechts eenzijdig geïnformeerd wenst te worden, met de bekende gevolgen. Waarschijnlijk wordt zij straks de nieuwe CEO van Schiphol, geheel in lijn met het tot op heden gevoerde beleid. Immers, gebrek aan kennis van zaken strekt tot aanbeveling.
Schiphol: extra startbaan of start van extra banen? (deel 2)
-
22 February 2008
Schiphol: extra startbaan of start van extra banen? (deel 1)
Ziende blind en horende doof: een roepende in de woestijnAdvertentie, geplaatst in Volkskrant en HD op 22-02-2008.
Schiphol is in oppervlak en aantal startbanen de grootste luchthaven ter wereld, maar verwerkt per baan het geringste aantal passagiers: een enorme grond- en kapitaalverspilling. Reeds 13 jaar geleden, in 1995, lichtte ik dit in een paginagrote advertentie in De Volkskrant met harde feiten toe. Ik waarschuwde de Tweede Kamer toen de aanleg van de zgn. 5e baan niet goed te keuren zonder vergelijkend onderzoek van internationale mainports. Als daaruit zou blijken dat een 5e baan noodzakelijk was, adviseerde ik aanleg in zee om geluidshinder voor steeds meer bewoners te voorkomen. De (overbodige) Polderbaan is echter, zonder onderzoek, toch doorgezet en mislukt. Dat kunt u lezen op mijn website en in het boek Grondoorlog dat u hier gratis kunt bestellen.Schiphol: extra startbaan of start van extra banen? (deel 1)
-
7 October 2005
Schiphol: extra startbanen of start van extra banen (Advertentie Chipshol in De Volkskrant, juni 1995!)"De politiek stond erbij, keek ernaar en liet het gebeuren." Jan Poot zou het nog vaak ondervinden. In 1995 debatteerde de Tweede Kamer over de aanleg van de 5e baan van Schiphol. Jan Poot plaatste daags ervoor een paginagrote advertentie in De Volkskrant om de politiek tot inkeer te brengen. Zijn oproep was niét gericht tegen de groei van Schiphol, integendeel. Hij bepleitte een beter groeiscenario voor Schiphol. Vriend en vijand erkennen inmiddels dat de Polderbaan niets heeft bijgedragen aan de groei van Schiphol, alleen aan de groei van de overlast. Hieronder de link naar de integrale tekst van de advertentie waar niemand naar wilde luisteren.
Advertentie Chipshol in De Volkskrant (juni 1995)
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland