Problemen Schiphol niet op te lossen door deel overlast naar Flevoland te verplaatsen
Als er geen haast wordt gemaakt met de aanleg van een nieuw vliegveld bij Lelystad loopt Schiphol de komende jaren tegen zijn maximumcapaciteit aan en valt de groei van onze nationale luchthaven stil. Aldus Hans Alders, beroepslobbyist en dik betaald kabinetsadviseur van de gelijknamige (Alders)tafel, in NRC van 8 februari 2014. Drie dagen later zegt directeur Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland in Singapore dat Schiphol overvleugeld dreigt te worden door de snelgroeiende luchthavens en maatschappijen in Azië en het Midden-Oosten. Problemen die je niet oplost door de overlast van Schiphol deels naar Flevoland te verplaatsen.
Alders is op toernee in Flevoland om de inwoners van deze groene, landelijke provincie wijs te maken dat het allemaal best meevalt met de overlast en dat het zo belangrijk is voor de Nederlandse luchtvaart om goedkope vakantievluchten vanaf Lelystad te laten vertrekken. Al decennialang sleept de discussie over overlast van Schiphol zich voort. Keer op keer wordt het gebruik van bepaalde start- en landingsbanen aan banden gelegd (om de overlast in het ene gebied te verlichten ten koste van het andere), en steeds opnieuw blijkt Schiphol niet in staat uit te leggen waarom het zich er niet aan houdt. Spreiding van overlast is een wereldwijd achterhaalde strategie waar Schiphol maar niet van loskomt, wat te wijten is aan het tangentiële banenstelsel om te starten en te landen in alle windrichtingen.
Overlast in wijde omtrek
De meest succesvolle luchthavens –zoals Atlanta (drukste ter wereld), Dubai en Singapore– hebben allemaal parallelle start- en landingsbanen. De overlast wordt geconcentreerd in dunbevolkte gebieden in de lengterichting van het banenstelsel, en niet uitgesmeerd over de wijde omtrek zoals in Nederland. Uitbreiding van Schiphol naar Lelystad betekent dat nóg meer mensen overlast gaan krijgen van vliegtuiglawaai. Het zorgt er niét voor dat Schiphol beter kan concurreren op de wereldmarkt. De groei van Schiphol stagneert uitsluitend door gebrek aan concurrentiekracht, niét door de zogenaamd strenge regelgeving tegen overlast die de luchthaven toch aan zijn laars lapt.
Riemens maakt wél een terecht punt: “De concurrentie is drastisch aan het veranderen. We zullen onszelf opnieuw moeten uitvinden om straks voldoende verkeer te creëren, want de macht verschuift naar het Verre en Midden-Oosten.” Geen wonder: de luchthavens van Singapore en Dubai groeien veel sneller dan Schiphol, met Singapore Airlines en Emirates als aanjagers. Ook de groei van Instanbul, dat recent Schiphol voorbij streefde, is te verklaren door Turkish Airlines dat stevig aan de weg timmert. In Nederland is ‘dominating airline’ KLM voor een habbekrats verkocht aan Air France en heeft Schiphol jarenlang op verbijsterende wijze de eigen concurrentiepositie ondermijnd door obstructie en tegenwerking. Waar Riemens pleit voor internationale samenwerking zou het in Nederland eerst eens tot nátionale samenwerking moeten komen. Wie gelooft nou werkelijk dat het antwoord op de teloorgang van Schiphol in Lelystad ligt?
Beloften van een luchtvaartlobbyist
Wat de mooiweershow van Alders betreft: de inwoners van Flevoland doen er goed aan hem niet op zijn woord te geloven. Alders (PvdA) verdient 6 ton per jaar met zijn lobbywerk voor de luchtvaart (volgens het FD een taak van slechts enkele dagen per maand!). Wat zo iemand belooft is net zo geloofwaardig als de beloften die Cerfontaine deed toen omwonenden van Schiphol de naar achteraf blijkt volstrekt overbodige Polderbaan door de strot geduwd kregen. Nog geen jaar na de openstelling van de Polderbaan (2003) gaf Cerfontaine zelf toe: “De Polderbaan heeft de capaciteit van Schiphol nauwelijks vergroot maar wel gezorgd voor veel meer lawaai en stank voor steeds meer bewoners van de Schiphol-regio.” Precies zoals Chipshol-oprichter Jan Poot in 1995 voorspelde in zijn advertentie “Schiphol: extra startbaan of start van extra banen”. De Polderbaan bleek een regelrechte Kolderbaan.
Ik ben al uren op zoek naar een pagina waar ik een klacht over de geluidsoverlast van vliegtuigen over Amsterdam Centrum kwijt kan. Dit nog afgezien van het gevaar van frequente vluchten over het dichtst bevolkte gebied van Nederland.
- door Eduard op 12 May 2014Ik kom steeds terecht op de site Bas, die me wil vertellen hoe belangrijk het is dat er geregeld onderhoud gepleegd wordt aan de start- en landingsbanen op Schiphol.
Waar kan ik in godsnaam mijn klacht kwijt over te frequent overvliegende tuigen en het gevaar daarvan (zie de Blijlmerramp die Amsterdammers nog vers in het geheugen ligt)?
Inderdaad, als Alders zes ton per jaar krijgt is dat typisch nederlands zwaar corrupt.
- door GoldMorgsCom op 16 February 2014Geweldig, om met beschaving en vasthoudendheid, zooveel domheid bloot gelegd te zien worden.
- door P.S.M. Welbergen op 15 February 2014Hans Alders, het schoolvoorbeeld van een koekbakker, die zijn zakken vult, dankzij de politiek.
Ja, dat is een lachertje.... Hans Alders nu als lobbyist voor Schiphol-uitbreing.
- door Alfred Mol op 13 February 2014Hans Alders wist in nabij verleden ook zeker, dat een magneetzweeftrein naar Groningen "is van nationaal belang". Oef, oef...
Hans Alders kletst maar wat - tgv zijn opdrachtgever.