Advertentie Jan Poot in Trouw: Luchtverkeersleiding Nederland levensgevaarlijk en onbetrouwbaar
Advertentie in Trouw en Haarlems Dagblad d.d. 28-06-2012
Levensgevaarlijke fout Schiphol luidt het artikel van Paul Eldering in de Telegraaf van afgelopen vrijdag. Ondertitel: Vliegtuigen van gesloten baan vertrokken. Dat is alarmerend, maar niks nieuws voor de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Twee jaar geleden op 12 juli publiceerde ik al in NRC mijn advertentie LVNL veroorzaakte bijna een dubbele KLM-vliegramp. Kort daarvoor was mij bekend geworden dat op 10 februari 2010 een KLM Boeing 737 opgestegen was vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan. Een fout van de piloot. Hoe dan ook een fout van de LVNL, die toestemming voor de start heeft gegeven terwijl het toestel zich niet op de startbaan maar op de taxibaan bevond. Daarbij de piloot zelfs tot spoed gemaand heeft een KLM jumbo (aantal passagiers onbekend) te passeren die ook op het punt stond om te starten, dus een extra risico.
Een jaar geleden bleek dat Schiphol op 6 december 2007 óók al aan een bijna-luchtramp was ontsnapt. De Telegraaf onthulde dit incident op 23 augustus 2011. Een Boeing 737 van KLM en een Airbus van Air France met samen 293 passagiers misten elkaar op een haar na. Het incident belandde in de doofpot, tot de fout van de LVNL alsnog aan het licht kwam in een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Stel je voor dat in 2010 de 737 op de 747 gebotst was (of, in 2007 al, de 737 op de Airbus van Air France). En dat op de thuishaven van de KLM. Voor de KLM zou het niet bij een dubbele vliegramp gebleven zijn. Haar bestaan zou dan zelfs op het spel gestaan hebben. Niet voor niets heeft de directie toen een spoedvergadering met alle piloten belegd. Was er ook een spoedvergadering van de LVNL? Mocht dit al het geval zijn, dan heeft de LVNL van deze bijna-rampen niets geleerd. Integendeel. Inmiddels is de doodgraver van Schiphol, voormalig CEO Cerfontaine, voorzitter van de Raad van Toezicht van dit gevaar in de lucht geworden. Dezelfde CEO die de LVNL inschakelde om bebouwing van ons Groenenbergterrein te verhinderen. LVNL-directeur Kroese ‘verzocht’ vervolgens staatssecretaris Schultz van Haegen met aantoonbaar onjuiste argumenten het foute bouwverbod op ons bedrijventerrein te leggen. Zonder onderzoek deed Schultz wat haar werd gevraagd, en maande Cerfontaine zelfs tot spoed omdat de termijn hiervoor bijna afliep.
De LVNL stelt zichzelf voor als “Een bedrijf dat zich open verantwoordt over zijn prestaties” met o.a. als doel “de zo groot mogelijke veiligheid van het luchtverkeer...” Dat zo’n organisatie levensgevaarlijke fouten maakt is al erg genoeg, maar dat zij ook bereid is fout te handelen en de vliegveiligheid te misbruiken als middel om de onroerendgoedbelangen van Schiphol te behartigen is ronduit ongehoord. De LVNL is zo gezien niet alleen een gevaar in de lucht maar tevens voor onze rechtsstaat, zie ook de recente veroordeling door de Hoge Raad wegens jarenlange onrechtmatige tegenwerking van Chipshol, met de oplegging van het onterechte bouwverbod als resultaat. Niet alleen tot schade van Chipshol maar tevens ten koste van werkgelegenheid en belastingbetaler.
Wanneer roepen onze regering en onze volksvertegenwoordiging LVNL-directeur Riemens, Cerfontaine en Schultz voor de levensgevaarlijke fouten ter verantwoording, zoals iedere voetballiefhebber met Van Marwijk doet en zodoende mede zeggenschap heeft over diens voortbestaan als bondscoach? Volharden onze regering en volksvertegenwoordiging in hun passiviteit ten opzichte van Schultz en de LVNL? Moet er eerst een ramp gebeuren?
Crans, 27 juni 2012
drs. J. Poot (13/08/1924),
oprichter Chipshol-groep (1986) en Eurowoningen (1960)
Advertentie 'LVNL levensgevaarlijk en onbetrouwbaar'
Ik ben benieuwd in hoeverre u bekend bent met de uitwerking van de WOB, Wet openbaarheid van bestuur. Immers een ieder kan navraag doen over de beleidsstrategie zoals die door overheids- en toezichthoudende instellingen werd uitgevoerd terwijl de wet vereist dat men dan een ieder daarbij behulpzaam moet zijn vanuit diezelfde overheid resp. instelling. Daarvoor heeft u geen enkele advocaat nodig en u kunt zelf daarmee heel veel bereiken. Overheden en instellingen zijn als de dood voor dit rechtsmiddel dat transparantie oplevert over gedane zaken die zo niet verborgen blijven als er pertinente fouten gemaakt zijn door verantwoordelijke personen binnen die overheid/instellingen.
- door paul eilbracht bsc, leidschendam op 17 July 2012Het zou goed zijn om een bombardement van verzoeken in te dienen telkens over een duidelijk beperkt onderwerp waarna de betrokkenen daarop dienen te reageren. Media zijn zeer bekend met de Wob maar advocaten maken daar - voor zover mij bekend is - weinig tot geen gebruik van terwijl zo een eventuele bewijslast gemakkelijk gevonden kan worden. Een doofpot is er niet meer bij tenzij het landsbelang en/of het koninkrijksbelang zou worden geschonden door de publicatie van gegevens. Leest u de Wob er maar eens op na. Heel interessant rechtsmiddel!
Ik vraag mij weleens af hoe de overheid ontstaan is met al die regeltjes en die trucs. Je zou haast denken dat die bovengroep (??) door landjepik en bedrog hun regels gemaakt hebben. Heren Poot ik krijg steeds meer bewondering voor u dat u de kracht op blijft brengen om in die beerput te blijven roeren. Chapeau !
- door Ton Ramak op 1 July 2012Geachte drs. J.Poot,
- door F.C de Ruijte. op 29 June 2012Als fan van u moet ik toch weer reageren op het stuk van 28 juni betreffende de misstanden bij de LVNL. Nu er steeds meer zaken boven water komen ( de kerk, advocatuur,LVNL ) die het liefts onder het kleed geschoven moeten blijven ben ik benieuwt hoe onze regering hiermee omgaat.
Als de burger bij alles wat hij/zij fout doet een draai om de oren krijgt, ben ik benieuwt wanneer een deel van de burgers ontploft. De dames en heren van de regering zullen nu toch echt in actie moeten komen anders komen zij niet geloofwaardig meer over.
Wees borg voor Uw knecht ten goede; laat de hovaardigen mij niet onderdrukken.
- door P.S.M. Welbergen op 28 June 2012Psalm 119:122
Een schip moet varen,door water of door lucht
- door Hansz Pint op 28 June 2012Zo te lezen varen de scheepjes op schiphol in regelrechte klucht
Ware het niet dat er niets te lachen valt in deze
Als je nog niet alles weet moet je vorige advertenties nog mares leze ...
Nederland laag Laagland,
En drs.Poot zet het allemaal in de krant
De arrogantie van de macht wil van eigen fouten echt niet horen
Maar slaat Anderen met rechtsbevelen om de oren
Maar ook Nederland heeft zijn Don Quichot die tegen mallemolens en bierkaaien vecht
En hij werkt lang-zamer-hand,met het wetboek in de hand voor rechtvaardig recht
Laat de beerput maar eens stinken, bevrijd ons van die last
En dan maar eens kijken hoeveel lijken er nog zitten in Neerlands Arrogante kast (e)
drs Poot for President!
Mooi stel bij elkaar,Riemens,Cerfontaine en Schultz
- door gcd.walther op 28 June 2012zij zijn erg sterk in de doofpot stoppen.
Dit lijkt erg op de Westenberg affaire,
ook daar heeft men de doofpot gehanteerd.Er moeten toch heel veel van deze onverantwoordelijke [zgn hoogstaande] elkaar de hand boven het hoofd houdende figuren rondlopen
anders is dit niet te verklaren.