-
27 June 2012
Advertentie Jan Poot in Trouw: Luchtverkeersleiding Nederland levensgevaarlijk en onbetrouwbaarAdvertentie in Trouw en Haarlems Dagblad d.d. 28-06-2012
Levensgevaarlijke fout Schiphol luidt het artikel van Paul Eldering in de Telegraaf van afgelopen vrijdag. Ondertitel: Vliegtuigen van gesloten baan vertrokken. Dat is alarmerend, maar niks nieuws voor de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Twee jaar geleden op 12 juli publiceerde ik al in NRC mijn advertentie LVNL veroorzaakte bijna een dubbele KLM-vliegramp. Kort daarvoor was mij bekend geworden dat op 10 februari 2010 een KLM Boeing 737 opgestegen was vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan. Een fout van de piloot. Hoe dan ook een fout van de LVNL, die toestemming voor de start heeft gegeven terwijl het toestel zich niet op de startbaan maar op de taxibaan bevond. Daarbij de piloot zelfs tot spoed gemaand heeft een KLM jumbo (aantal passagiers onbekend) te passeren die ook op het punt stond om te starten, dus een extra risico.Advertentie 'LVNL levensgevaarlijk en onbetrouwbaar'
-
9 July 2010
LVNL veroorzaakte bijna een dubbele KLM-vliegrampAdvertentie, geplaatst in NRC van 12-07 en Haarlems Dagblad van 13-07-2010
Bijna elke volwassene kan zich nog de verschrikkelijke vliegramp op Tenerife herinneren. Op zondag 27 maart 1977 startte het KLM-vliegtuig de Rijn vanaf de enige startbaan, terwijl het Pan Am-vliegtuig Clipper Victor daarop nog taxiede. Het was slecht zicht: dichte mist. De luchtverkeersleiding had geen toestemming voor de start van de Rijn gegeven, trof dus geen schuld. Geen van de KLM-passagiers (334) noch bemanningsleden (14) overleefden de botsing. Van de 380 Pan Am-passagiers overleefden er slechts 54 en 7 van de 16 bemanningsleden. In totaal waren er dus 583 doden. Gelukkig is 33 jaar later de KLM een dubbele vliegramp bespaard gebleven. Op Schiphol is nl. op woensdag 10 februari, omstreeks 17.00 uur een Boeing 737 van de KLM (aantal passagiers onbekend) opgestegen. Vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan, in plaats vanaf de startbaan. Een fout van de piloot? Hoe dan ook een fout van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die toestemming voor de start heeft gegeven, terwijl het toestel zich niet op de startbaan, maar op de taxibaan bevond. Daarbij de piloot zelfs tot spoed gemaand heeft een KLM jumbo (aantal passagiers onbekend) te passeren, die ook op het punt stond om te starten, dus een extra risico. Stel je voor dat de 737 op de 747 gebotst was. En dat op de thuishaven van de KLM. Bij goed zicht, het was niet zwaar mistig, zoals op Tenerife. Als excuus is aangevoerd dat het gesneeuwd had. Uit een e-mailbericht neem ik over "Winter yes, but more than 24 HRS since snowfall. And oh yes, it was sky clear". Voor de KLM zou het niet bij een dubbele vliegramp gebleven zijn. Haar bestaan zou dan zelfs op het spel gestaan hebben. Niet voor niets heeft de directie een spoedvergadering met alle piloten belegd.LVNL veroorzaakte bijna een dubbele KLM-vliegramp
-
20 May 2007
Luchtverkeersleiding Nederland betrouwbaar?Advertentie, geplaatst in De Volkskrant en Haarlems Dagblad van 08-02-2007.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft conform de Wet Luchtvaart o.a. als doel "de zo groot mogelijke veiligheid van het luchtverkeer in het vluchtinformatiegebied Amsterdam". Over haar prestaties en beleid dient zij verantwoording af te leggen aan de Minister van V&W. LVNL presenteert zichzelf als "Een bedrijf dat zich open verantwoordt over zijn prestaties". Veiligheid moet dus bij LVNL voorop staan. Zo gezien is het ongelofelijk dat deze veiligheidsdienst, althans de top, welbewust en stelselmatig een bouwplan heeft verhinderd met een onterecht beroep op de veiligheid van het vliegverkeer, reeds vanaf 1996.
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland