Stagnatie Schiphol pijnlijk zichtbaar
Schiphol stagneert al jarenlang. Dat ligt niet aan de omwonenden die te veel klagen, niet aan een gebrek aan startbanen, en ook niet aan buitenlandse luchthavens die het beter doen. Het ligt aan Schiphol zelf, aan het Nederlandse wanbeleid op het gebied van luchtvaart, economie en werkgelegenheid. Schiphol heeft alle kans gehad, en heeft die nog steeds, om op basis van de eigen kracht te groeien en nr. 1 van Europa te worden.
Eén voorwaarde is dat Nederland, dus ook Schiphol, zuinig is op KLM dat als ‘dominating airline’ Schiphol heeft gemaakt maar nu onderdeel is van Air France waar de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs natuurlijk vóórgaat. De concurrentie (Dubai, Singapore) kan immers ook rekenen op grote trekkers in de vorm van nationale luchtvaartmaatschappijen Emirates en Singapore Airlines. Een tweede voorwaarde is dat Schiphol eindelijk eens het goede voorbeeld van Atlanta (Delta Airlines) volgt en daarmee hetzelfde groeipotentieel ontketent als bijvoorbeeld Dubai en Singapore.
Gaat het echt zo slecht met Schiphol? De directie en de politiek zijn toch juist altijd enorm positief? De passagiersaantallen zijn de laatste jaren nog mondjesmaat gestegen, maar wie de ontwikkeling vanaf 1970 bekijkt ziet dat de spectaculaire groei van de jaren 90 sinds 2000 ernstig is afgevlakt. Duidelijk is ook de invloed van grotere vliegtuigen, zoals de dagelijkse vlucht van de enorme Airbus A380 van Emirates (Dubai). Want het aantal passagiers mag dan nog net aan stijgen, het aantal vliegbewegingen neemt al jaren af. Meer passagiers per vliegtuig, niet meer vliegtuigen op Schiphol.
Als we deze ontwikkelingen afzetten tegen die van een van de snelst groeiende luchthavens ter wereld, die van Dubai, dan is het contrast pijnlijk zichtbaar. Sinds 2000 steekt de moeizame toename van het aantal passagiers op Schiphol schril af bij de gestage lijn die Dubai laat zien: van een zandbak naar een van de meest succesvolle luchthavens ter wereld. Het aantal vliegbewegingen is in Dubai nog lager dan op Schiphol, maar in passagiersaantallen in Dubai de Nederlandse luchthaven al lang voorbij gestreefd.
Al jarenlang slaat Schiphol zich trots op de borst als er ‘weer een passagiersrecord’ wordt gebroken, en laat geen gelegenheid onbenut om te roeptoeteren dat er meer start- en landingsbanen nodig zijn en dat daar, ten koste van economische ontwikkelingen in de regio, veel grond voor groei gereserveerd moet worden. Bedenk dan dat de de groei van Dubai is gerealiseerd met 2 startbanen (Schiphol heeft er 6!). Singapore heeft 3 startbanen, en Atlanta –de drukste luchthaven ter wereld– heeft er 5. Als Schiphol mee wil in de vaart der volkeren, moet het (hoogte)roer echt rigoureus om.
Dhr. J. Poot sr. woont in Zwitserland, zijn zoon Dhr. P. Poot 'overweegt na afronding vande verkoop te beginnen met recreatieve gebiedsontwikkeling in het buitenland'. Betekend dit dat de fam. Poot Nederland helemaal de rug toekeert? Buiten dat is het een treurige gang van zaken geweest, om een oprechte visionair zo kwalijk te behandelen en zijn doelen expres hebben getorpedeerd uit eigenbelang. Dhr. J. Poot is een groot voorbeeld van hoe het WEL moet als zakenman/mens. Hij kan met met een rustig gemoed voor God verschijnen. Alle succes familie Poot!
- door Ria op 14 June 2014De droom Airportcity tot nu toe vervlogen.
- door GoldMorgsCom op 13 June 2014Airportcity zou wel nuttig geweest zijn.
De HSL en de Betuweroute niet.
Tot 2022 of zelfs 2033 gemiddeld maar eens in de twee uren een echte HST cq goederentrein.
Dertig miljard belastingeuro ontspoord.
Airportcity zou zonder belastingmiljarden ontwikkeld zijn en juist miljarden binnen brengen.
Maar veel groters dan Airportcity is geworden.
Velen in Nederland zijn wakker geschud, op weg naar de grote bewustwording die een grote schoonveeg kan bewerken.
www.GoldMorgs.Com/Jesus
En voor een paar ton kunnen natuurlijke duurzame bouwmaterialen gelanceerd worden waar meer dan een miljard mensen profijt van kunnen hebben.
The sky is the limit.
www.GoldMurks.de/fru333
http://hethaagsecomplot.nl/20140410-kinderopvang-riouwstraat.htm
- door GoldMorgsCom op 11 April 2014en daar onze reakties, mvg
Badhoevedorp mag geen 700 woningen bouwen ivm mogelijke overlast. Dat probleem was er niet geweest met de badkuipvariant en de Airport-City van Chipshol....
- door W.Ipema op 4 April 2014