Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

1 December 2013

Emirates-topman Clark: KLM overleeft wel, alleen zonder Air France

"Tim Clark, de man die van Emirates een van de grootste en snelstgroeiende luchtvaartmaatschappijen maakte, verwacht dat KLM binnen het Europese speelveld zal overleven," aldus het optimistische citaat waarmee Yteke de Jong in het FD van vrijdag 29 november een interview met de Emirates-topman opent. Tegelijkertijd signaleert De Jong dat met de groei van Emirates "de druk op KLM wordt opgevoerd". Ze schreef hierover vorig jaar ook al. Ze tekent bovendien een aantal confronterende waarheden op, die tot Nederland maar niet lijken door te dringen. Zo constateert Clark dat de concurrentie in Europa elkaar bezighoudt met "met oude strategieën en allianties, zaken die inmiddels door de realiteit zijn ingehaald. De Europese luchtvaartmaatschappijen kijken in de achteruitkijkspiegel, terwijl de blik voorwaarts gericht zou moeten zijn." Na Volkskrant en Telegraaf is het FD de derde krant in korte tijd die duidelijk maakt hoe de Nederlandse luchtvaart in een kansloze positie verkeert zolang niemand in beweging komt. Van enige beweging is echter nog geen sprake. Schiphol-topman Nijhuis is al geruime tijd onzichtbaar, en de goedlachse KLM-directeur Camiel Eurlings heeft nog nooit aangetoond over enige visie op luchtvaartgebied te beschikken.

Het probleem is volgens Clark dat "veel bazen in de Europese luchtvaart een achtergrond bij de overheid hebben". Hij diskwalificeert met die uitspraak onder meer KLM-directeur Eurlings, die toen hij nog minister van Verkeer & Waterstaat was door toenmalig Schipholchef Cerfontaine al 'een onbenul in luchtvaartzaken' werd genoemd. Maar ook Air France topman Alexandre de Juniac krijgt ervan langs. Met zulke concurrenten zegt Clark 's nachts erg lekker te slapen.

Ook de snelle groei van de luchthaven van Dubai in vergelijking met Europese luchthavens noemt hij als een belangrijke factor. Hij verwijst naar de al jarenlang voortslepende discussie over een derde baan voor Heathrow, terwijl in Dubai een nieuwe luchthaven met vijf landingsbanen in korte tijd een geweldige opmars in de rankings heeft kunnen maken. Een gevaarlijke opmerking overigens, want al heeft Clark op zich gelijk, in Nederland is dit (als we niet oppassen) koren op de molen van mensen die vinden dat Schiphol meer start- en landingsbanen nodig heeft en dat het dan allemaal wel goed komt. Niets is minder waar. Dubai heeft een parallel banenstelsel, net als Atlanta, en kan zijn banen dus ook efficiënt gebruiken. Op Schiphol ligt een mikado van banen in alle richtingen, waardoor er altijd maar een paar tegelijk kunnen worden gebruikt en de rest er ongebruikt bij ligt. Die banen nemen bovendien zoveel kostbare grond in beslag dat het waarschijnlijk de meest ruimteverslindende luchthaven ter wereld is. Daarmee is de Nederlandse luchtvaart niet gediend. Heathrow heeft weliswaar maar 2 startbanen, maar bedient daarmee toch aanzienlijk meer passagiers dan Schiphol met 6 banen - en zelfs al een ruimtelijke reservering voor nummer 7!

Clark spreekt zich tegenover De Jong ook uit over de toekomst van KLM. Hij zegt ooit te gedacht te hebben dat Emirates zelf zou worden opgegeten door grote Europese spelers: "De omslag kwam voor mij in 2005, na de fusie tussen Air France en KLM. Hierdoor konden we aan de weg timmeren in Europa, omdat zij vooral met elkaar bezig waren." En dan heeft hij het nog niet eens over het gebakkelei tussen KLM en Schiphol. Hij wijst er bovendien op dat Air France al sinds de fusie operationeel cumulatief in de rode cijfers zit, en stelt dat KLM best alleen had kunnen overleven, "hoewel altijd wordt gesteld dat het niet zo is." Clark: "Ik verwacht dat ze in de toekomst kunnen overleven, maar dan zonder Air France. Topman Alexandre de Juniac heeft ook een achtergrond in de Franse politiek. De verhouding met de Franse overheid leidt tot een luchtvaartmaatschappij die "too big to fail" is. Ik verwacht dat International Airlines Group, met onder andere British Airways ook zal overleven, evenals Lufthansa."

‹ Terug naar het overzicht