-
18 March 2014
Stagnatie Schiphol pijnlijk zichtbaarSchiphol stagneert al jarenlang. Dat ligt niet aan de omwonenden, aan te weinig startbanen of aan buitenlandse concurrenten. Het ligt aan Schiphol zelf, aan het Nederlandse wanbeleid op het gebied van luchtvaart, economie en werkgelegenheid.
-
1 December 2013
Emirates-topman Clark: KLM overleeft wel, alleen zonder Air FranceTim Clark, topman van het succesvolle Emirates, verwacht dat KLM binnen het Europese speelveld zal overleven. Maar dan wel zonder Air France. "Wij hebben aan de weg kunnen timmeren in Europa, omdat zij vooral met elkaar bezig waren."
-
21 November 2013
Golfgebied pijnigt Europese luchtvaartLuchtvaartverslaggever Paul Eldering geeft in De Telegraaf van dinsdag 19 november treffend de angst weer die in de luchtvaartwereld leeft voor de "enorme expansie van de luchtvaart in het Arabische Golfgebied". Maar angst is een slechte raadgever.
-
10 November 2013
Emiraten gebruiken de luchtvaart als startbaan om de crisis te ontstijgenIronisch genoeg is Jan Poot in Nederland een roepende in de woestijn, terwijl in de woestijn van Dubai en Abu Dhabi het bewijs van zijn gelijk zich ontvouwt. Dankzij luchtvaart is “Dubai weer in full swing na stevige crisis” (Volkskrant, 02-11-13)
-
1 September 2013
Schiphol volgt het slechte voorbeeld, inmiddels door Dubai onnavolgbaar gepasseerdOns land wordt in economisch opzicht op alle fronten voorbijgelopen door de rest van Europa en de wereld. Dezelfde onzin horen we al jaren over onze nationale luchthaven Schiphol.
-
7 January 2013
Airport City buzzword tijdens ACI Congres in de RAITijdens het congres ACI Airport Exchange 2012 in de RAI werd het vliegveld van morgen omschreven als een 'Airport City', waarin alle vervoer samenkomt, geïntegreerd in stad en natuur met werken, wonen, leren, shoppen, recreëren, uitgaan en reizen.
Telegraaf 5 januari 2012: "Vliegende bandwerk van McFly"
-
13 October 2006
Grootste luchthavens: minder startbanen, minder ruimte... meer vluchten dan Schiphol! -
8 April 2008
De cijfers spreken: Schiphol zeer inefficiëntVan de dertig belangrijkste vliegvelden ter wereld zijn er 28 efficiënter dan Schiphol waar het gaat om het aantal vervoerde reizigers per landingsbaan. Schiphol liet in 2008 slechts 7,9 miljoen passagiers opstijgen en landen per baan (x6 kom je zo op het passagierstotaal van 47,4 miljoen over dat jaar) terwijl de meest efficiënte luchthaven, die van Londen Heathrow, per baan ruim vier maal zoveel klanten wist te bedienen: 33.5 miljoen. Deze recente cijfers vormen opnieuw een (over)duidelijke aanwijzing voor de inefficiënte wijze waarop Schiphol omgaat met de bestaande banen en maakt de claim op nog meer banen (parallelle Kaagbaan, Haarlembaan en wat dies meer zij) ronduit lachwekkend.
Een tweede top-30 (over 2008) maakt een efficiency-ranking voor het aantal vliegbewegingen, dus voor alle vluchten inclusief cargo. Ook op deze lijst staat Schiphol op plaats 29 met 74.432 vliegbewegingen per baan, minder dan 1/3 van het aantal dat London Heathrow scoort met 239.259 vluchten per jaar per baan. In aantal vluchten ontlopen Schiphol en Heathrow elkaar niet veel: 446.592 om 478.518, in aantal banen (6 om twee) des te meer. Anders gezegd: waar Schiphol drie keer zoveel banen heeft als Heathrow, is Heathrow per baan drie keer zo efficiënt!
Zie hier de lijsten:
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland